Frâne Rapid

După 4 ani și 84.000 Km, e vremea să schimb plăcuțele de frână la Skoda Rapid. Asta e o mașină la care greu găsești tutoriale pe net și nici nu aș fi descris operațiunea dacă nu luam un set greșit de plăcuțe pe față.

Așadar, după ce am demontat roata din fată, am constatat că plăcutele cumpărate nu se potrivesc (deși au fost comandate după seria mașinii). Am pozat plăcuța originală, am pus totul la loc și înapoi la magazin, după 2 ore am primit alt set, corect. Cele returnate costau 110 lei, celelalte bune 194 😛

Iată eticheta de pe cutie, să știi ce să iei data viitoare. Evident, Rapid nu e menționat.

Și cum arată plăcuța în realitate

Demontarea
1. Se scoate roata 😀 și în spatele etrierului, sus/jos, sunt 2 cilindri de cauciuc. Se scot capacele lor.

Aici sus cu capac, jos fără.

2. Cu un torx T45 se scot cele două bolțuri din tuburile de cauciuc.

Le dai afară de tot și nu te zgârcești să dai cu peria de sârmă calumea pe ele, că sunt pline de gunoi. Așa arată după…

3. Dai afară arcul care fixează plăcuța

și etrierul ar trebui să iasă, dar nu iese, că plăcuțele sunt destul de strânse și discul are un mic prag, din cauza uzurii (e normal).
Deci faci o pârghie cu șurubelnița ca în figură, ca să comprimi pistonul.

Mânerul șurubelniței se împinge spre stânga.

4. Etrierul iese, nu forța furtunul care îl ține, de-acum în sfârșit ies și plăcuțele (foarte) uzate. Cum arăta la mine cea uzată și cea nouă. Fii atent diferență la grosimea materialului de uzură.

Cu o perie de sârmă curăță bine piesele de toată depunerea de praf negru de material de frânare depus.

5. Montarea în sex sens invers demontării. Pistonul trebuie comprimat din nou, până la capăt, altfel nu intră etrierul, fiindcă noile plăcuțe sunt mult mai late. Cea nouă avea și cablu pentru avertizare de uzură, dar mașina mea nu are, așa că l-am tăiat.

Înainte de a pleca de pe loc, cu motorul pornit (ca să ai servo), apasă pedala de frână de câteva ori, să se apropie bine plăcuțele de disc.

Pe spate – 100 lei

Aici ca să scoți etrierul nu îți mai trebuie torx.
Dacă aduni lângă tine cu furie torxuri, rangă, patent, ciocan, ca mine 😈 greșești.
Aici ai nevoie de o cheie fixă/inelară de 13, una fixă de 15, o presă/menghină (ca în poză) și un clește mops/papagal.

1. Ții contra pe interior cu 15 și desfaci șurubul exterior cu 13. Sus și jos.

Etrierul iese mai greu, dar iese.

2. Beleaua e că pistonul acesta nu se  mai comprimă așa de ușor ca pe față. Deci îl strângi cu o menghină și îl rotești cu cleștele.

Rotirea se face spre strângere, în sensul acelor de ceasornic.
Strângi menghina, rotești mopsul, strângi menghina, rotești mopsul… până la capăt. Strânge calumea, că plăcuțele sunt groase și te trezești că nu intră etrierul pentru un milimetru.

La fel ca pe față, la final apasă pedala de frână de câteva ori.
Uită-te bine împrejur, să nu fi rămas piese, că ar fi de rău.

Observații:
Cu sistemul de frânare nu e de glumă.
Toate operațiunile trebuie executate cu seriozitate.
Dacă observi uzură nesimetrică la plăcuțe, șanțuri pe disc, umezeală pe la furtune sau pistoane, nu lăsa așa în speranța că trece ca prin minune. Nu trece, se agravează, nu mai frânează, faci accident și mori.
Rezolvă sau du-te la service. Bagă calitate, nu te juca.
Părerea mea, nu te zgârci la frâne și la anvelope. Dacă motorul e defect, nu mai merge, nu e nimic. Te oprești.
Dacă nu ai frâne sau contact cu solul, faci direct accident și mori (din nou).

Și cam odată la 2 ani e bine să schimbi și lichidul de frână, și noroc bun.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *