Un prieten de-ai mei, radiolocatorist (să-i spunem domnul Mizil 😀 ) are o Dacia Solenza, pe care intenționează să i-o dea tatălui lui, vajnic conducător de Dacia 1300. Mizil a upgradat mașina de mai multe ori, instalând diverse echipamente electrice, dar la final toate s-au adunat într-o încrengătură de fire în care tatăl lui s-ar fi încurcat cu siguranță.
Așa că am pus amândoi mâna să refacem totul cu profesionalism, pe principii estetico-inginerești.
Pentru început am dat jos tot bordul. Ne-a luat o jumătate de zi.
Pasul doi a fost să demolăm tot ce nu era standard
Și alte improvizații…
Ca orice limuzină, Solenza are siguranțe și relee și în compartimentul motor. Nici astea nu au scăpat de mâna dibace a prietenului meu. În dreapta, releul roz pentru farurile de ceață, cu izolatorii topiți
Echipamentele adiționale erau protejate cu siguranțe pe fir, pitite care pe unde s-a nimerit. Sarcina noastră a fost să aducem toți consumatorii în panoul de siguranțe al mașinii. Pentru asta am pus pini noi în locașurile goale și i-am cablat corespunzător.
Pinii au fost scoși cu traforajul dintr-un panou de siguranțe de BMW, gratis de la dezmembrări.
Am recablat totul cu sârmă nouă, dintr-o bucată, cu lipituri cositorite și cu varnish termo-restringent.
Panoul de siguranțe finalizat a ajuns pe poziție
Am cablat și comanda pentru geamurile electrice, dar nu am reușit să finalizăm, fiindcă nu am găsit loc efectiv să punem butoanele.
Există consolă centrală cu loc de butoane pentru geamuri (poza de sus), dar a noastră are o gaură în loc, pentru a ține creioanele colorate cred, că nu intră altceva acolo (ca în poza de jos)
După o zi jumate de muncă, hai să punem totul la loc…
Păcat că unele lucruri nu au mai putut fi corectate, deh, entuziasmul tinereții a dărâmat barierele esteticului 😛 . Priza de brichetă e OK.
La final, lista opționalelor instalate de domnul Mizil cuprinde, dar nu se limitează la:
-radio CD
-priză de brichetă
-oglinzi reglabile electric (de Logan) și încălzite. Încălzirea lor am legat-o la degivrarea lunetei, că inițial pusese buton separat.
-faruri de ceață (față)
-deschidere electrică portbagaj (din interior)
-geamurile electrice sunt doar cablate. Butoanele și macaralele nu au fost montate încă. Poate în alt articol 🙂 .
-senzorii de parcare nu sunt finalizați, dar sunt cablați
-panou ceasuri de bord nou, cu citirea turației și temperaturii motorului
-comanda rapidă ștergătoare de parbriz, pe impuls.
–navigație color cu comandă vocală și head up display. Pardon, am citit prea multe SF-uri 😆
În final, la exterior nu s-a schimbat nimic. Dar noi știm că pe dinauntru e lucrătură fină, ca la carte.
Așa cum i-am mai zis lui Mizil, toate aceste lucrări au dublat valoarea mașinii. Dar pentru a aduce aspectul exterior la înălțimea interiorului, trebuie și vopsită integral. Deci valoarea se va tripla.
Ținând cont totuși de obiectul de la care am plecat, eu cred că nu se merită efortul. E doar plăcerea masculină de a face ceva cu mintea și cu fizicul.