Reparație Aer Condiționat acasă

Dacă aerul condiționat pornește dar nu mai bagă frig și:
– ieri când l-ai oprit făcea rece iar azi doar vântură aerul din cameră
– ventilatorul cel mare din unitatea de afară se învârte
– cele două țevi de freon sunt calde. (cea subțire ar trebui să fie mai rece sau chiar cu gheață)

– Este model vechi-clasic – fără inverter. Dacă e inverter, Următorul, vă rog!
Nu e panică. Se rezolvă ușor. Nu a fâsâit tot freonul de ieri până azi.
Nu mai pornește compresorul. E de la condensatorul de pornire, ca la frigiderul părinților.
O ureche fină poate chiar auzi un sunet, un bâzâit, ca un motor blocat, urmat de un CLIK! Apoi pauză, apoi totul se repetă.

Motorul blocat e compresorul, iar CLIK!-ul e protecția lui termică, ce decuplează alimentarea când compresorul se încinge. Ca să nu se ardă.

Mică introducere teoretică:
Compresorul, fiind destul de puternic, e construit/bobinat ca un motor trifazat. (ca și motorul de hidrofor, polizor…) El nu poate porni cu tensiune monofazată (de la priză) și de aceea, pentru a simula tensiunea trifazată (cu cele 3 faze decalate la 120°), se introduce un condensator în serie cu una dintre înfășurări, care introduce un defazaj și apare câmpul magnetic rotativ și motorul începe să se învârtă  😉 .
Fără acest condensator nu există defazaj între înfășurări/câmp magnetic și motorul nu se învârte, doar se încinge până se arde 😯 .
Să nu mai vorbim de faptul că motorul de compresor de instalație frigorifică pornește cu sarcina maximă pe el, deci trebuie să tragă tare.
Aici intervine avantajul tehnologiei inverter… dar asta într-un alt episod.

Deci, condensatorul.
1. Desfăcut carcasa unității exterioare (multe șuruburi)

Spray-ul pentru viespi este acolo pentru… viespi  🙂
2. Inspectat condensatorul pentru a vedea valoarea

Să vezi surpriză! E un condensator dublu (două condensatoare în aceeași carcasă), unu pentru compresor, de 35μF și unu pentru ventilator, de 1,5μF. Sigur, dacă cel pentru compresor e compromis, înseamnă că și cel pentru ventilator este. Dar de ce totuși ventilatorul se învârte?! Pentru că are sarcină foarte mică și o scădere a valorii condensatorului nu îl afectează așa tare. Trebuie doar să învingă rezistența aerului. Ușor.
Dar care e treaba cu SLAD OIL  😀 😀 ?!

Am găsit și o schemă electrică

Se vede și aici cum cele două motoare sunt trifazate.

3. Noul condensator.
Am căutat condensator nou, la fel, dar nu am găsit în marile magazine. Pentru on-line trebuia să transpir o săptămână.
Am luat unul normal (nu dublu) de 35μF, de la Leroy Merlin, 20 de lei.

Acesta are un cablu și i-am pus papuci pentru montarea în circuit fără modificări.

Spațiul e foarte generos și se montează fără probleme.

Pentru probe…


Merge ca un vis. Toarce ca o pisică :mrgreen:

4. Varianta finală

9 comments

  1. Salut, am un ventilator de aer condiționat. îl folosesc ca ventilator într-un baraj unde este cald. L-am legat fără condensator. pleacă mai greu. Va rog să-mi spuneți și mie cum leg un condensator ca sau am probleme.

    1. Imi este greu sa dau un raspuns fara sa vad macar conexiunile. La mine exista o schema pe interiorul capacului. Daca nu ati mai lucrat cu instalatii electrice, mai bine apelati la cineva care cunoaste problema, sa nu va coste mai mult mai tarziu.

  2. Eu as avea nevoie de un condensator de 25uF cu 450V doar ca pe piata gasesc:
    (25uF si 370V) , (30uF si 450V) sau (35uF si 450V)
    Din cele 3 care ar fi cel mai ok de folosit fara a avea probleme cu AC-ul?

    1. Eu as alege 30 micro la 450V. Valoarea nu e foarte critică și nu se defectează nimic dacă nu se potrivește. În cel mai rău caz nu pornește ventilatorul, dar cu aceasta valoare, sigur va porni.

  3. O mare atentie ! Nu puneti condensatoare de plastic la unitatea exterioara , o sa ia foc dupa niste ani , arde cu flacara , mis-a intamplat mie , puneti numai condensatoare cu carcasa metalica.

  4. Salut Bogdan.
    Nu stiu care sunt preturile. Stiu doar ca un condensator in magazin e 20 de lei, iar instalatorul cere pe el 400 cu montaj.

  5. cam cat ar ajunge o reparatie identica in manopera pentru instalat condensatorul plus o incarcare de freon?

  6. Va multumesc mult pentru explicatiile detaliate! Au fost de mare ajutor ca sa fac si eu tot la un LG o adaugare a unui condensator de data aceasta pentru ventilator, pentru ca cel care imi schimbase condensatorul cu doar 2 luni inainte mi-a pus unul uzat, care in scurt timp nu a mai putut porni ventilatorul. Cand am vazut ca ventilatorul nu porneste l-am sunat chiar pe cel care imi schimbase condensatorul, si care s-a oferit sa imi schimbe si ventilatorul “ars”. Avand niste suspiciuni, am pus mana pe un aparat de masura, am desfacut foarte usor fisa cu 3 fire a ventilatorului si am masurat si am masurat rezistenta intre cele 3 fire, obtinand valori de 709, 242 si 477 ohmi, care au indicat faptul ca motorul ventilatorului NU este ars. Am luat apoi un alt aparat de masura (din acela cu display luminos pe cristale lichide, de care se gaseste cu cativa dolari pe ebay si care masoara foarte bine capacitatile) si am masurat valorile condensatorului din aparat. Am obtinut valori de 19uF (din 35uF) pentru compresor si de 5.3uF!!! (in loc de 1.5uF valoare nominala) pentru ventilator. Atunci a fost clar de ce nu pornea ventilatorul: valoarea condensatorului pe iesirea pentru ventilator era mult mai mare decat trebuia sa fie. Cumva inexplicabil, pentru ca de obicei valorile capacitatii condensatorilor scad in timp, nu cresc. Atunci am vrut sa cumpar unul nou din tipul pentru aparate de aer conditionat, cu valori de 35uF si 1.5uF, problema este ca nu am gasit, asa ca am masurat condensatorul vechi (cel scos din aparat atunci cand a fost inlocuit), si am vazut ca are 0.75uF pe compresor si doar cativa picofarazi pe iesirea de ventilator. Asa ca i-am folosit iesirea cu 0.75uF pentru a lega ventilatorul, valoarea fiind suficienta (in trecut a functionat ani de zile cu mult mai putin). Am facut legaturile ca si dvs, practic am mai adaugat doar un fir care sa lege 2 papuci cu fire albastre legate la iesirile cu 4 pini ale celor 2 condensatori, si bineinteles ca a mers din prima!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *